SelectGuitars
SelectGuitars
SelectGuitars
SelectGuitars
SelectGuitars
SelectGuitars
SelectGuitars
SelectGuitars
SelectGuitars
SelectGuitars
SelectGuitars
SelectGuitars
SelectGuitars
SelectGuitars
SelectGuitars
SelectGuitars
SelectGuitars
SelectGuitars
SelectGuitars
SelectGuitars
SelectGuitars
SelectGuitars
SelectGuitars
SelectGuitars
SelectGuitars
SelectGuitars
SelectGuitars
SelectGuitars
SelectGuitars
SelectGuitars
SelectGuitars
SelectGuitars
SelectGuitars
SelectGuitars
SelectGuitars
SelectGuitars
SelectGuitars
SelectGuitars
SelectGuitars
SelectGuitars
SelectGuitars
SelectGuitars
SelectGuitars
SelectGuitars
SelectGuitars
SelectGuitars
SelectGuitars
SelectGuitars
SelectGuitars
SelectGuitars
SelectGuitars
SelectGuitars
SelectGuitars
SelectGuitars
SelectGuitars
SelectGuitars
SelectGuitars
SelectGuitars
SelectGuitars
SelectGuitars
SelectGuitars
SelectGuitars
SelectGuitars
SelectGuitars
SelectGuitars
SelectGuitars
SelectGuitars
SelectGuitars
SelectGuitars
SelectGuitars
SelectGuitars
SelectGuitars
SelectGuitars
SelectGuitars
SelectGuitars
SelectGuitars
SelectGuitars
SelectGuitars
SelectGuitars
SelectGuitars
SelectGuitars
SelectGuitars
SelectGuitars
SelectGuitars
SelectGuitars
SelectGuitars
SelectGuitars
SelectGuitars
SelectGuitars
SelectGuitars
SelectGuitars
SelectGuitars
SelectGuitars
SelectGuitars
SelectGuitars
SelectGuitars
SelectGuitars
SelectGuitars
SelectGuitars
SelectGuitars

Catalinbread Topanga

63.000 Ft
gitár értékelés gitár értékelése
gitár értékelés arany csillag

spring reverb

 

A Fender 6G15 reverb egység legendássá vált az 50-es évek végén, a 60-as években. A külső egység varázslata a kombóba épített reverb unithoz képest az, hogy az erősítő elé lehet kötni, ezáltal a reverb-es jelet fogja erősíteni/torzítani az erősítő pre-amp fokozata, amitől intenzívebb és izgalmasabb lesz a végeredmény. A Dwell potméterrel szabályozhatjuk, hogy mennyire "erősen ütjük" meg a rugókat a reverben, a Tone-nal pedig az effekt hangszínét tudjuk szabályozni. Ráadásul a Fender unit egyben egy csöves előerősítő is, ami egy külön színezetet ad a jelnek. A Topanga mindezt pedál formában nyújta a gitárosnak. Sőt az előerősítő fokozat kapott Volume szabályzót.

 

 

érdeklődés
Catalinbread Topanga
Nemcsak szörfözésre...
 
A külső zengető egységet (mint például a Fender 6G15 Reverb Unit) gyakran azonosítják a '60-as évek surf rock irányzatával. Tény, hogy a rugós zengető felfedezésének euforikus időszakában a mai fülnek szokatlan mértékű effektust zúdítottak a gitárhangokra. Ám nem kell Beach Boys-t játszanunk, hogy beleszeressünk a reverb unit hangjába. 
 
"Tank in a box"
 
A Catalinbread fejlesztői egy trafóból, rugókból, csövekből, ellenállásokból, kondikból álló négykilós berendezést sűrítettek bele - egy digitális pedálba. Amilyen képtelenségnek hangzik, olyan sikeres lett végül a TOPANGA Spring Reverb effekt.
A honlapjuk szerint szándékosan maradtak autentikusak a kezelőket illetően: "We felt that adding more knobs for the shake of adding knobs would take away from the experience, so we kept it down to the controls that were on the actual units." ("Szerintünk elvenne az élményből, ha csak azért tennénk rá még több potit, hogy legyen - így megmaradtunk az eredeti berendezések kezelőinél.")
Az igen esztétikus narancssárga-zöld TOPANGA pedálon a 'Dwell' szabályozza, hogy mekkora jel "üsse meg" a rugókat, tehát ez egyfajta hangerő potméter a rugókhoz. Bár hagyományosan a zengetés hosszának értelmezik a gitárosok - és van is benne valami, hiszen tovább szólnak a rugók, ha jobban megütjük őket.
Az effektus hosszát a 'Tone' is befolyásolja. Ha feltekered, kiemeli a módosított jel magasabb tartományait, és hosszabban csengő, távolibb hangot kapsz. Ugyanakkor lefelé is jól szabályoz: így a single hangszedők sem válnak bántóan élessé. Az eredeti unitok harmadik fontos szabályozója a 'Mix' volt, amely a száraz és a módosított jel arányát határozta meg. Itt lehet igazán tesztelni a TOPANGA egyedi minőségét: 40% körül szólóhoz és kísérethez egyaránt illő, kellemes zengetést ad; 60% fölött nő a térhatás, de a zengetett hang megmarad a maga természetes melegségében, nem válik mesterségessé; 80% körül halványul az attack (amely visszahozható a 'Vol' megemelésével), és hallhatóvá válik egy finom moduláció, amely mint egy nagyon lágy Doppler-effektus, még izgalmasabban körvonalazza a teret.
Bár a fent említett 'Vol' szabályzó nem volt tartozéka az egykori zengető egységeknek, egyáltalán nem haszontalan egy Catalinbread pedálon: mivel nagyon eltalálták az effekt előfokát, érdemes kísérletezni a 'Vol' potméterrel. Egyfajta clean boostként szolgál, nagyon természetes módon vastagítja meg a tiszta gitárjelet.
 
Internal vs external
 
"Minek nekem pedál, ha van rugós zengető az erősítőmben?" - ez egy igen egyszerű és hatásos érvnek hangzik a TOPANGA ellen. De ha nekem szegeznéd, megkockáztatnám a választ: Ha történetesen nem épp egy öreg Twin Reverb boldog tulajdonosa vagy, akkor vedd úgy, hogy nincs is zengető az erősítődben... (A Fendernél ebben a monstrumban teljesedett ki a beépített reverb - a legtöbb mai zengetős combo csak ennek a kései paródiája.) A Twin Reverb a maga 30 kilójával masszív konstrukció, amelynek zengetője organikus egységben van az egésszel, és fantasztikus atmoszférát képes teremteni. A mai combók többségében a zengető inkább reklámfogás, mint hasznos extra. Egy magas, fémes csattanást hoznak csak, amely követi ugyan a gitárhangot, de nem válik a részévé. 
Az 1961-től gyártott Fender 6G15 Reverb Unit (amelyet szintén jól ismerek) lehetővé tette, hogy bármilyen erősítőn megszólaljon a klasszikus zengető effektus. Mivel alapjában véve maga is egy csöves erősítő, a hangszerből érkező jelnek erőt és színt ad, amit utána majd a gitáralap hangosít ki.
A Catalinbread ezt a világot egy csúcsminőségű effektbe sűrítette. A TOPANGA Spring Reverb túllép a pedálok mesterséges hangzásvilágán és a beépített rugós zengetők hideg élettelenségén, egészen pontosan megközelítve az egykori Reverb Unitok hangulatát.
 
Két tipp
 
Az általam ismert Catalinbread pedálokra (TOPANGA, BELLE EPOCH) egyaránt igaz, hogy érdemes őket 9 helyett 18V-on üzemeltetni. "With an 18volt power supply headoom jumps up with clean and clear atack". Érezhetően ekkor adja a pedál a valódi karakterét. Nemcsak a hang indulása válik egyértelműbbé, de kinyílik tőle az egész hangkép. Olyan, mintha növekedne a zengetés mértéke - mégsem kell a 'Dwell' vagy a 'Tone' potival visszavenni, mert közben az eredeti gitáhang is jobban kikerekedik, nem veszik el a zengetésben.
Több fórumon írnak egy bizonyos "secret modulation mode" lehetőségről, amely (valljuk be) viccesen hangzik úgy, hogy a Catalinbread hivatalos honlapja egy szóval sem említ ilyesmit. Nem sokkal a pedál megjelenése után azonban a gyártó Facebook oldala közölt egy videót, megmutatván, hogyan aktiválható ez a funkció, amely izgalmas kórus-szerű hangzást hoz ki az effektből. Bekapcsolt állapotban kell kihúzni a tápkábelt a pedálból, majd nullára tekerni a 'Tone' potit, és újra bedugni a tápot. Bár ettől nem válik a TOPANGA kettő-az-egyben effektté (hiszen nem egy sokoldalúan szabályozható kórus pedált kapunk), mégsem haszontalan ez a funkció: talán van vagy lesz olyan dal, amelyhez éppen ez az effektus illeszkedik legjobban.
 
Mindent összevetve: a TOPANGA kiválóan hozza a régi reverb unitok hangját, és leiskolázza a mai erősítőkbe épített rugós zengetők többségét. Ahogy egy öreg gitáros tömören és pontosan összefoglalta: "It's as close as you're ever gonna get to a Fender outboard reverb unit without springs and tubes." ("Ez a legjobb, amennyire egy Fender zengető egység utánozható - rugók és csövek nélkül.")
Telefon: 06 70 551 0000 E-mail: info@selectguitars.eu